Bár keveseket érdekel részleteiben, hogy az országon belül hol és milyen okból voltak személyi sérülések az utakon, a statisztikának legalább azt a részét érdemes átfutni, ami ránk vonatkozhat az alapján, merre járunk gyakran, illetve azt sem árt tudni, hogy milyen szituációktól van nagyobb félnivalónk.
A KSH adatai szerint 2022 II. negyedévében 8,6%-kal lett több a személysérüléssel járó közúti közlekedési balesetek száma: 4057 sérülést jegyeztek fel - ezt a számot valamelyest "indokolja" a 11%-kal megnőtt forgalom is.
2022 II. negyedévében a halálos kimenetelű balesetek száma 6,6%-kal, a súlyos sérülést okozóké 9,6%-kal emelkedett, a könnyű sérüléssel járóké pedig 8,3%-kal nőtt 2021 II. negyedévéhez képest. Azaz 129-en meghaltak, 1339-en súlyos, 3983-an pedig könnyű sérülést szenvedtek.
Egy év alatt majdnem megduplázódott, 162-re nőtt az autópályákon történt balesetek száma, ahol bő háromszorosára nőtt a halálos áldozatok aránya; a sérüléssel járó esetek is 26%-kal emelkedtek.
A balesetek 94%-áért egyértelműen az autóvezetők voltak felelőssé tehetők. A leggyakoribb oka a baleseteknek a gyorshajtás volt (29%), második okként az elsőbbség meg nem adása következik a sorban (26%).
Alapvetően a személygépkocsit vezetők okozzák a legtöbb bajt, hiszen a balesetek 85%-áért ők tehetők felelőssé - de nem csak az ő szerepük nőtt meg 11%-kal a balesetek okozásában, de a segédmotoros-kerékpárosoknak is 12%-kal.
Szerencsére az ittas vezetés már kevésbé markáns ok: bár az összes baleset 8,0%-át ennek lehet tulajdonítani, tavaly még 11,3% volt az arány.
M5: 21,7 baleset 100 km-en
M6: 4 baleset 100 km-en
Pest: 482 baleset
Szabolcs-Szatmár-Bereg: 231 baleset
Bács-Kiskun: 218 baleset
Nógrád: 84 baleset
Tolna: 85 baleset
Komárom-Esztergom: 114 baleset
Azaz átlagosan 14,1 baleset jut 100 km-nyi autópályára, és leginkább csak két megyében vezethetjük az autónkat viszonylagos nyugalomban.
Forrás: Országos Rendőr-főkapitányság Rendészeti Főigazgatóság 2022. I-I. havi statisztikai kimutatása