A MÁV Biztosító egykori ügyfeleit megmentheti a Legfelsőbb Bíróság ítélete

A MÁV Biztosító egykori ügyfelei számára jelentős változást hozhat a Legfelsőbb Bíróság (LB) ítélete. Ugyanis döntésük szerint nem lehet kártérítésre kötelezni azokat az autósokat, akik érvényes kötelező biztosítással rendelkeztek a fizetésképtelenné vált biztosítótársaságnál a károkozáskor.

 

2008 nyarán csődölt be a MÁV Általános Biztosító Egyesület. Ekkor több ezer autósnak hiába volt érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítása (kgfb), hisz az egyesület vagyona nem fedezte a károkat. Így a károsultak és a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) a pórul járt ügyfeleken kezdte behajtani a nekik járó kártérítési összeget.

 

Az évek során több ezer per indult, melyek egy része jogerősen lezárult és a bíróságok többnyire olyan ítéletet hoztak, hogy a tartozást az autósok térítsék meg a biztosító helyett.

Most viszont változtathat az LB döntése a még folyamatban lévő ügyek lezárásában, hiszen eszerint a tartozást a károkozó helyett csak a biztosítón és a Mabiszon lehet behajtani.

 

A csőd idején a 190/2004. kormányrendelet határozta meg a biztosítók működését (jelenleg a 2009/LXII. Törvény és erre vonatkozóan ugyanígy rendelkezik), mely szerint csak a károkozó biztosítóját és a Mabisz által kezelt kártalanítási számlát lehet perelni. Ezzel szemben a Polgári Törvénykönyv (Ptk) a károkozót is perelhetővé teszi az általános felelősség elve alapján, melyre hivatkozva a károsultak pereltek és amit általában a bíróságok el is fogadtak.

Magyarországon ugyan nem kell a bíróknak figyelembe venniük az LB határozatát, a gyakorlat szerint az ügyek mérlegelésekor igenis méltányolják ezeket a döntéseket, így a még folyamatban lévő pereknél érdemes erre hivatkozni. Azokban az esetekben is lehetőség van kártérítés kérésére, ahol a károkozó elfogadta a számára kedvezőtlen döntést. Felülvizsgálatot csak 60 napig lehet kérni, így valószínűleg ebből az időből már az esetek túlnyomó részében kicsúsztak az ügyfelek, és perújítást is lehet kérni, ez viszont elég komplikált. Pető Norbert ügyvéd ezért inkább azt javasolja az autósoknak, hogy indítsanak kártérítési pert a Mabisz ellen és az LB döntésére hivatkozva, a kártalanítási számla terhére fizessék ki a rajtuk behajtott összeget.

 

Közel 12 ezer olyan káreset van, melyek után nem fizetett a MÁV Biztosító. A biztosítóval szemben benyújtott követelések értéke 7,2 milliárd forint, míg az egyesület vagyona ennek töredéke, 3,8 milliárd. Emellett még a kifizetések sem indultak el. Jelenleg 1000 olyan per van folyamatban, melyben a MÁV Biztosító helyett a Hitelintézeti Felszámoló al- vagy felperesként érintett.

Az elmúlt két év során az egykori ügyfelek ellen folyamatosan indítottak pert. A Mabisz több ezer káreset után 3,6 milliárd forintot követel vissza. A Mabisz magánszemélyeket nem perel, csak fuvarozó cégekhez kötődő ügyekben indított pert. Ellenben azokkal a biztosítókkal, akik cascoval rendelkező ügyfeleik megjavított autóik után szeretnék visszakapni pénzüket.

Az Allianz és a Generali Biztosítónál van a legtöbb ilyen ügy, több száz pert indított mindkét biztosító, melyek nagy részét mára jogerősen meg is nyerték.

A Generalinál arról nyilatkoztak, hogy a biztosító 300 millió forint körüli összeget fizetett ki 800 olyan ügyfélnek, akik náluk rendelkeztek cascóval, és akiknek annak idején a MÁV Biztosítónál kötelező biztosítással rendelkező ügyfelek okoztak kárt. 500 eljárást indítottak és a kisebb ügyek esetében peren kívüli megegyezésre törekszenek. A perek kétharmada lezárult, melyek nagy részét megnyerte a Generali. A jogerős ítélet alapján a követelések behajtását megkezdték.

 

 

Forrás: népszabadság online

Frissítés dátuma: 2011.09.26.
További cikkekért keresse fel Blog oldalunkat