Mit kell tudni a minősített fogyasztóbarát otthonbiztosításról?

Egyre többször hallunk a minősített fogyasztóbarát lakásbiztosításokról, így utánajártunk, hogy egészen pontosan mit is takar ez a kifejezés, és miben más, mint egy “hétköznapi” lakásbiztosítás.

Miben más a minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítás?

Ennek az új típusú lakásbiztosításnak a legfőbb célja, hogy egyszerűbbé és gyorsabbá tegye az ügyintézést, valamint ügyfélbarátabbá a kárrendezés folyamatát. Emellett elősegíti, hogy hosszú távon is magas szintű biztosítási védelemhez jussanak az ügyfelek.

Bármely biztosító társaság nyújthat be pályázatot a Magyar Nemzeti Bankhoz annak érdekében, hogy terméküket fogyasztóbarát lakásbiztosítássá minősítse, ehhez azonban számos feltételnek kell megfelelniük.

Ilyenek például - a teljesség igénye nélkül -, hogy

  • az alap biztosítási csomagnak fedeznie kell bizonyos előre meghatározott károkat, és
  • biztosítani kell az online ügyfélkommunikáció, kárbejelentés és kárrendezés lehetőségét.

Milyen esetekben köthető fogyasztóbarát otthonbiztosítás?

Minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítást jelenleg a következő esetekben lehet igénybe venni:

  • Magyarország területén lévő állandóan lakott ingatlan,
  • melléképületek,
  • napelemek, napkollektorok,
  • hőszivattyúk,
  • ingatlanon belüli ingóságok és értéktárgyak.

A fogyasztóbarát biztosítások csak ingatlanra vagy ingóságra, és együttesen is igénybe vehetők. Emellett ez a típusú biztosítás lakáshitel mellé is igényelhető, mint lakásfedezeti biztosítás.

Mire nyújtanak fedezetet?

A fogyasztóbarát biztosítások esetében létezik egy úgynevezett alapcsomag, mely az alábbi károk esetén nyújt fedezetet:

  • tűz,
  • füst- és koromszennyezés,
  • robbanás,
  • villámcsapás, és annak másodlagos hatásai,
  • vihar,
  • felhőszakadás,
  • jégverés,
  • hónyomás,
  • árvíz,
  • földrengés, földcsuszamlás, kő-, szikla- és földomlás,
  • ismeretlen építmény, ismeretlen üreg beomlása,
  • idegen jármű ütközése,
  • idegen tárgy rádőlése,
  • vízkár (beázás, kívülről érkező víz, vezetékes vízkár, elfolyt víz),
  • betöréses lopás, rablás, besurranás,
  • rongálás, vandalizmus,
  • üvegtörés,
  • felelősségbiztosítás.

Ahogy látható, már az alapbiztosítás is rengeteg káreseményre kiterjed - a leggyakoribb események mindegyikére -, abban az esetben azonban, ha úgy véljük további esetekre is szeretnénk biztosítást kötni, akkor valamilyen sztenderd kiegészítő fedezetet is érdemes igénybe venni.

Ennek keretében például az alábbi esetekre biztosíthatjuk be magunkat:

  • duguláselhárítás költségei,
  • graffiti,
  • zárcsere kulcs elvesztése miatt,
  • kegyeleti biztosítás,
  • munkanélküliségi-biztosítás

Ezek mellett azonban még számos egyéb eseményre is kiterjedhet a szerződés, így mindig alaposan gondolja végig mire lehet szüksége.

Hogyan zajlik a biztosítás megkötése?

Amennyiben eldöntötte, hogy érdeklődik a fogyasztóbarát lakásbiztosítások iránt, elsőként érdemes összehasonlítani a különböző biztosítótársaságok nyújtotta lehetőségeket, ezt legegyszerűbben az mnb.hu/mfo oldalon teheti meg. A személyre szabott lehetőségekről pedig az MNB fogyasztóbarát otthonbiztosítás kalkulátorán keresztül kap információt.

Ezt követően, ha megtalálta az ön számára tökéletes biztosító társaságot, és a honlapján online vagy egy közvetítőn keresztül felvette a kapcsolatot a társasággal, a következő lépés a kockázatelbírálás, majd ezt követi a szerződéskötés, ezután pedig egy tájékoztatót is kap a szerződés létrejöttéről.

Amennyiben a már meglévő lakásbiztosítását szeretné minősített fogyasztóbarát otthonbiztosításra cserélni, megteheti a meglévő lakásbiztosítási szerződése évfordulója előtt. Az évforduló előtt eldöntheti, hogy

  • változatlan feltételekkel marad az eredeti szerződésnél,
  • módosítja azt a meglévő biztosítónál,
  • vagy új biztosítást köt egy másik biztosítónál, a meglévőt pedig felmondja.

Amennyiben a fogyasztóbarát lakásbiztosítását szeretné felmondani (az évfordulós felmondáson kívül), akkor két lehetőség áll rendelkezésre:

  • a biztosítási tájékoztató kézhezvételéhez számított 14 napon belül - indoklás nélkül
  • 30 napos felmondási határidővel a naptári negyedév végére (kivéve a kockázatviselés kezdetét követő három negyedévében)

Mit érdemes tudni az anyagiakról?

A minősített fogyasztóbarát biztosítások esetében a biztosítás összege mindig az új értéken történő térítés összege. Ez például egy ingatlan esetében azt az összeget jelenti, melyből - a kár bekövetkeztének időpontjában érvényes árak szerint - az ingatlan helyreállítható. A biztosítási díj ebben az esetben is fizethető havi, negyedéves, féléves és éves ütemezésben is, valamint több fizetési mód közül is választhatunk:

  • átutalás
  • csoportos beszedés
  • online fizetés
  • postai csekk

Fontos azzal is tisztában lenni, hogy a biztosító társaságok bizonyos esetekben számos kisebb-nagyobb kedvezményt biztosítanak. Például, ha az éves fizetési ütemezést válasszuk, vagy az online fizetést preferáljuk a csekk helyett.

Mi a kárrendezés folyamata a fogyasztóbarát lakásbiztosítás esetén?

A minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítások esetén a kárrendezés folyamata a következőképpen zajlik:

  • Első lépésként az ügyfél kiválasztja milyen csatornán keresztül szeretne kommunikálni a kárrendezés során.
  • A kárfelvétel során a biztosító közli az ügyféllel, hogy milyen dokumentumokra lesz szükség a kárrendezés folyamatához.
  • A kárbejelentéstől számított 2 munkanapon belül a biztosítótársaság felveszi önnel a kapcsolatot, és időpontot egyeztetnek kárszemlére.
  • A kárszemlére a kárbejelentést követő 5 munkanapon belül kerül sor.
  • A kár kifizetésére a kárbejelentésétől számított 5 munkanapon belül sor kerül - amennyiben a kár összege nem haladja meg a 100.000 forintot.
  • Amennyiben a kár összege meghaladja a 100.000 forintot, úgy a kifizetés a kárszemlétől vagy az utolsó dokumentum beérkezésétől számított 5 munkanapon belül történik.
Frissítés dátuma: 2024.04.01.
További cikkekért keresse fel Blog oldalunkat