Pénteken elstartol az idei kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kampány. Az átváltási időszak most utoljára a korábbiaknak megfelelően alakul: 14 biztosító november 1-jéig meghirdeti jövő évi díjaikat, azok az ügyfelek pedig, akik biztosítót akarnak váltani vagy addigi szolgáltatójukkal kötnének új megállapodást, november végéig mondhatják fel szerződésüket. Az új biztosítást az év utolsó napjáig lehet megkötni, mivel a biztosítási időszak jelenleg a naptári évhez igazodik, vagyis az év első napjától az utolsóig tart. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy aki idén év közben vásárolt autót (vagy motort), annak akkortól érvényes a biztosítása az év utolsó napjáig.
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) fokozott figyelemmel kíséri a biztosítók október 30-án meghirdetendő kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) tarifáit, és megalapozatlannak tűnő díjajánlat esetén megteszi a szükséges lépéseket -- jelentették be kedden délelőtt.
Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete -- a korábbi évekhez hasonlóan -- az átszerződési időszakban és azt követően is kiemelten felügyeli majd a piaci szereplők lépéseit.
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással (kgfb) rendelkező járművek száma 2008 végén 3,9 millió volt Magyarországon, közülük 2,6 millió személyautó. Az állomány a 2007-es évhez képest összességében 3,4 százalékkal növekedett. Elsősorban a 1150-3000 cm3 közötti személygépkocsik, a 350 cm3 feletti motorkerékpárok és a 2 tonnánál kisebb tehergépkocsik száma növekedett. A biztosítók közül ötnek 90 százalék feletti, személyautókból álló kgfb-állománya van, másoknál a többiekhez képest jóval magasabb a tehergépkocsik aránya.
A kármentes ügyfelek már 2002-ben elérhették a legmagasabb, bónusz 10-es (B10) díjbesorolási kategóriát. A 2008 decemberi adatok szerint a teljes személyautó-állomány mintegy 35 százaléka B10-es, mintegy 23 százaléka A0-as bónuszfokozatú volt, míg a maluszos járművek aránya minimális (1,6 százalék). E mutatók részben a biztosítói nyilvántartások korábbi hibái, részben a piacszerzés miatt nem pontosan tükrözik az elmúlt másfél évtized változásait. A felügyelet fokozott ellenőrzései elősegítik a rendszer szabályos működését és a valós állapot kialakítását.
A kgfb-üzletág bruttó díjbevétele 2008-ban az állomány növekedése ellenére csökkent, s mintegy 129,5 milliárd forint volt. 2008-ban az egy szerződésre jutó díj 5,9 százalékkal csökkent 2007-hez képest (35 254 forintról 33 177 forintra), aminek egyik oka, hogy az állományban az alacsonyabb díjú járművek száma nőtt. 2008-ban nőtt az egy kárra jutó kárfelhasználás is (2,2 százalék), eközben csökkent a kárgyakoriság. 2008-ban az egy kárra jutó kárfelhasználás 488502 forint volt. A tavalyi kárgyakoriság (tárgyévi károk száma/átlagos állomány db) 4 százalék volt, a korábbi évekhez képest kedvezőbben alakult, s ez európai viszonylatban is jónak mondható. A veszélyközösség szempontjából a "legrosszabbak" a trolibuszok, a vontatók és a 80 férőhelynél nagyobb buszok. A személyautóknál a kárgyakoriság arányosan növekszik a motor térfogatának nagyságával.
A magyar piacon általában és az Európai Unió tagállamainak többségében is a kgfb veszteséges üzletágnak számít. A hazai biztosítók eredményét tekintve jelentős javulás kezdődött 2005-től. A piac tavalyi 14 (MÁV ÁBE nélküli) szereplője közül 7 ért el nyereséget az üzletágban, akadt példa azonban a bruttó díjra vetítve 40 százalékosnál nagyobb veszteségre is.
2009 I. félévében a felügyelethez érkező biztosítási panaszok 53 százaléka (711 eset) volt kgfb-vel kapcsolatos panasz. A panaszok zöménél a biztosító vagy a biztosításközvetítő ügyviteli vagy eljárási hibáját kifogásolták.
Az elmúlt években a felügyelet több, a piac biztonságos működését elősegítő lépést tett, az ellenőrzéseken, határozatokon túlmenően ajánlás, vezetői körlevél, módszertani útmutató kiadásával. A felügyelet fokozott figyelemmel kíséri a biztosítók 2009. október 30-án meghirdetendő kgfb-tarifáit, megalapozatlannak tűnő díjajánlat esetén a hatóság azonnal megteszi a szükséges lépéseket.