Instant időhurok - a jet lag

Egy leküzdhetetlennek látszó probléma a hosszú repülőutak utáni kimerültség. Sok minden közrejátszhat a tünetek erősségében, és mindenképp jó előre felkészülni. Minden egyben, amit a jet lag-ről tudni kell:

 


Mi az a jet lag?


Az emberi szervezetnek van egy biológiai ritmusa, ami elsősorban a napszakok váltakozásával áll szinkronban. A jetlag az, amikor ebbe a ritmusba jelentős változás áll, mert repülővel kevés idő alatt arányosan nagy időeltolódást, időzóna átlépést eszközölünk.

Milyen alapvető tünetei vannak? 

  • kimerültség,
  • zavart alvás vagy álmatlanság,
  • enyhe depresszió,
  • fejfájás,
  • étvágytalanság, hányinger

Ezek mellett természetesen más jelek is észrevehetőek, de ezek a leggyakoribbak. Továbbá az is számít, hogy keletről nyugatra, vagy fordítva utazunk. Az utóbbihoz nehezebben alkalmazkodunk, ezért elsősorban az ilyen irányú utaknál legyünk résen. 

Hogyan vészeljük át?

  • Repülés közbeni gyakorlatok: érdemes átmozgatni a lábunkat, karunkat, természetesen a lehetőségeinkhez mérten. A vérkeringés szempontjából nagyon fontos.
  • Megfelelő hidratáltság: kerüljük az alkohol fogyasztását, helyette vizet igyunk, minél nagyobb mennyiségben. 
  • Megfelelő öltözet: kényelmes, pamut öltözetet válasszunk. Az ereket elszorító farmert és hasonló ruhadarabokat hagyjuk a bőröndben. 

 


Mi okozza?

Számos ismeretterjesztő cikk született már a témában. Ezek közül a legtöbben a felelős génekben való kutatást írják le részletesebben, például egereken folytatott kísérlettel. Azokat a géneket keresik, amelyek a fény hatására aktiválnak funkciókat, mint például az éhség, vérnyomás, de a közérzet is ide tartozik. Egy fehérjét találtak az egereknél, aminek a hatásának csökkenésével arányosan csökkent az átállásra szükséges idő is. 

Egy másik kutatás a melatonin nevű hormont teszi felelőssé, mint a bioritmust fenntartó vegyület. A lényeg, a szervezetünk nincs hozzászokva az ilyen léptékű változáshoz. Nekünk pedig érdemes felkészülni, főleg ha tudjuk magunkról, hogy nehezebben alkalmazkodunk az időeltolódáshoz. 

Ami még jobban összezavaró lehet, az eltérő környezeti viszonyok. Például télből nyárba utazva az idegen mikrobákkal is meg kell küzdeni, de a rövid időn belüli hőmérsékletváltozás is problémát okozhat. Próbáljuk meg előre felmérni a ránk váró környezetet és aszerint pakolni, öltözködni.

Konklúzió

A lényeg az, hogy időben kezdjünk el mentálisan is felkészülni az átállásra, az adott utazás általi specifikus változásokra. Az időutazás kemény dió, de a fentiekkel felvértezve nem lehet akadálya az utazás pozitív kimenetelének. 

Frissítés dátuma: 2018.10.03.
Ossza meg, ha tetszett