Kinek jár vissza a baleseti adó?

A Nemzeti Adó és Vámhivatal közleményt adott ki a baleseti adó visszatérítésének feltételeiről, amiben leírja, mit kell tenniük a megszűnt ASTRA biztosító volt ügyfeleinek. A kérelmet az adóhatóság honlapjáról lehet letölteni.

2015. november 28. napjával módosításra kerültek a baleseti adó szabályait tartalmazó, a népegészségügyi termékadóról szóló 2011. évi CIII. törvény rendelkezései. A változások célja, hogy a visszavont tevékenységi engedélyű biztosítók - így a romániai Astra Biztosító Magyarországi Fióktelepe - részére megfizetett, kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díjjal együtt beszedett baleseti adót az érintett biztosítottak visszakaphassák.

A megszűnést követő időszakra jutó, a visszajáró díj alapulvételével számított, korábban beszedett adót – az adóalany kérelmére – az állami adóhatóság visszatéríti. A visszatérítés iránti kérelemben az adóalanynak meg kell adnia az azonosító adatait, az adóazonosító számát, a visszavont tevékenységi engedélyű biztosító nevét, a megszűnt biztosítási szerződés kötvényszámát, valamint azt a bankszámlaszámot vagy postai címet, amelyre a visszajáró adó kifizetését kéri.

Fontos, hogy az adóalanyok (biztosítottak) kizárólag a tőlük beszedett baleseti adó visszatérítését kérhetik az adóhatóságtól akkor, ha a visszavont engedélyű biztosítóval kötött szerződésük már megszűnt.

A baleseti adó visszatérítését azon adóalanyok kérelmezhetik, akik

  • olyan, kötelező felelősségbiztosítási szolgáltatást nyújtó biztosítóval álltak szerződéses jogviszonyban, amelynek a tevékenységi engedélyét a felügyeleti szerv visszavonta és a tevékenységi engedély visszavonásával érintett szerződés megszűnt vagy az adóalany már új szerződést kötött és
  • a biztosító a visszatérítendő biztosítási díj után beszedett adót az adóalanynak nem térítette vissza.

A kérelem benyújtásának módja

A kérelemre - annak érdekében, hogy a jogszabályi előírások maradéktalanul betartásra kerülhessenek és a visszautalás a törvényi határidőben megtörténhessen - az adóhatóság nyomtatványt rendszeresített (elnevezése: BAV), amely a honlapról elérhető.

A kérelem kizárólag papír alapon, postai úton vagy az ügyfélszolgálatokon nyújtható be.

Az adó visszatérítése


A visszatérítést az igény beérkezésének napjától, de legkorábban az esedékességtől számított 30 napon belül kell kiutalni. Ha a felszámolás alatt álló adózóval szemben ezen határidő alatt az igényelt költségvetési támogatással összefüggésben bevallások utólagos vizsgálatára irányuló ellenőrzés indul, vagy van folyamatban, a költségvetési támogatás kiutalásának határidejét az ellenőrzés megállapításairól hozott határozat jogerőre emelkedésétől kell számítani.

Ha az adóhatóság a kiutalást késedelmesen teljesíti, a késedelem minden napjára a késedelmi pótlékkal azonos mértékű kamatot fizet. Késedelmes kiutalás ellenére sem jár kamat, ha az igénylés (bevallás) az igényelt (bevallott) összeg 30 százalékát meghaladóan jogosulatlan, vagy a kiutalást az adózó vagy az adatszolgáltatásra kötelezett mulasztása akadályozza.

A szabályozás tartalmáról a NAV baleseti adóról szóló 50. számú információs füzetének 7. pontja részletesen beszámol.

 

Forrás: http://www.biztositasiszemle.hu/

 

Frissítés dátuma: 2015.12.01.
További cikkekért keresse fel Blog oldalunkat