Nyári gumi kisokos

A hőmérséklet emelkedésével nem csak a ruházatunkat, hanem az autóguminkat is érdemes lecserélni. Ennek hiányában ugyanis nagyobb a balesetek kockázata.

Bár Magyarországon nem kötelező a téli gumi nyárira cserélése, ezt mégis érdemes megtenni, amikor a hőmérséklet 7°C fölé emelkedik. A téli és a nyári gumi között elsősorban az anyagát és a mintázatát tekintve van különbség. Arról, hogy ezek miben játszanak szerepet, egy korábbi cikkünkben olvashat. 

Nyári gumi jelölések

A megfelelő nyári gumi kiválasztásához az ár mellett érdemes a különféle jelölésekre is figyelmet fordítani.

Először is a nyári gumi méretéről kapunk információkat. Az erre vonatkozó adatokat a következő módon találjuk meg a gumi oldalán: 255/45 R17.

Ez esetben az első szám az abroncs szélességét adja meg miliméterben, ez az érték általában tízzel növekszik a különféle típusok esetén. Az ezután következő szám pedig egy arányszám, mely a gumi szélességének és az oldalfal magasságának az aránya.

Az R jelölés arra utal, hogy a gumi radiál szerkezetű, míg az ezt követő szám a felni átmérője collban megadva.

A nyári gumik esetében fontos beszélni a terhelési és sebességi indexről is, míg előbbi azt mutatja meg, mekkora a gumi teherbírása, addig az utóbbi a gumi által elbírt maximális sebességet jelöli. Ennek megállapítására az alábbi táblázatok szolgálnak.

Forrás: nyarigumit.hu

Az előbbiek mellett a gumikon található még egy számsor, az úgynevezett DOT szám, mely a gumi gyártásának időpontját jelöli. Ez egy négy számjegyű kód, melyben az első két szám azt mutatja meg, hogy az év hányadik hetében gyártották a gumit, míg az utolsó kettő pedig az évet jelöli, például: 2614, vagyis a 2014-es év 26. hetében gyártották.

A gyártás idejével kapcsolatban felmerül egy további fontos kérdés.

Meddig használható egy nyári gumi?

Ahhoz, hogy megtudjuk meddig használható egy nyári gumi három dolgot kell figyelembe venni.

  • a gumi kopását
  • a gyártási időt, a gumi életkorát
  • repedéseket és egyéb hibákat

A kopás mértéket könnyedén megállapíthatjuk a gumin található kopásjelzővel, ez egy dombornyomott TWI jelzés, mely annál inkább látszik, minél kopottabb a gumi.

Ez a mélység hivatalosan 1,6 milliméter lehet, ezt azonban nem érdemes megvárni, 2-2,5 milliméter esetén már érdemes új gumira váltani.

A kopás mellet fontos a gumi életkora is, hiszen egy évekig nem használt nyári gumi bár nem kopik, öregszik, aminek következtében veszíthet a tapadásából. Ez pedig szintén növeli a baleset kockázatát.

A gumi életkorát könnyedén megtudhatjuk a korábban említett DOT szám alapján, de hány éves koráig érdemes használni egy nyári gumit? A Magyar Gumiabroncs Szövetség közleménye alapján a maximum 3 éves gumik számítanak frissen gyártottnak, a 3 és 5 év közöttiek pedig újnak. Ez alapján az ennél régebben gyártott gumikat érdemes hanyagolni, és egy újabbat beszerezni.

Végezetül fontos, hogy a repedéseket és a különféle hibákat is szemügyre vegyük, hiszen annak ellenére, hogy a gumi kopása és életkora még megfelelő mértékű, megjelenhetnek kisebb repedések, amik szintén balesetveszélyesek.

Frissítés dátuma: 2020.04.08.
További cikkekért keresse fel Blog oldalunkat