Okosbiztosítások

Milyen hangzatos és trendi manapság az okostelefon, okosotthon, okosóra kifejezések! De mi a helyzet az okosbiztosításokkal?

Mi az az okosbiztosítás?

Alapvetően akkor beszélhetünk teljes értékű okos biztosításról, ha az adott biztosítás szerződésében foglalt feltételek egy úgynevezett smart contractba, vagy más néven okos szerződésbe vannak rögzítve. A kivitelezés menete az abban foglalt feltételek szerint automatizálódik

Konyhanyelven arról van szó, hogy egy elektronikus szerződéskötés és annak lebonyolítása történik meg. A káreset bekövetkezése automatikusan elindítja a kárrendezés és pénzbeli kárpótlás folyamatát. 

Tehát az okos szerződéssel kötött biztosítás egy algoritmus alapján működik. Miért jó ez?  Előre lefektetett, vagy ha úgy tetszik, ”kódolt” előfeltételeket tartalmaz, és a káreset bekövetkezése esetében automatikusan elküldi a kártérítés összegét a biztosított számlájára. 

 

Van már működő okosbiztosítás? 

Igen. Például utasbiztosítás esetén ilyen a fizzy, amit “paraméter alapú biztosításnak tekint(ünk) azért, mert adott tényező megvalósulása (jelen esetben a repülőgépjárat két órát meghaladó késése) váltja ki a biztosítási kötvény automatikus teljesítését.”1 Így ha az eset bekövetkezik, akkor nem kell kárbejelentést tenni, mert ez központilag történik meg. Fontos megemlíteni, ez a szolgáltatás még nagyon korlátozottan 1-2 légitársaság konkrét járataira köthető kísérleti jelleggel. 

Egyelőre futurisztikusnak tűnhet, de Németországban már okos otthonokhoz okosbiztosítást terveznek és bizonyos esetekben alkalmaznak. “A Nest Protect rendszer többek között érzékeli a füstöt és szén-monoxidot, riasztást küld az ügyfelek telefonjára, mégpedig úgy, hogy a megszokott jelzéseken túl szavakkal és színekkel is értesíti a fennálló helyzetről.”2 

Nagy a bizalom a technikában, ami persze a körülöttünk kibontakozó vívmányokat elnézve nem is meglepő. Érdemes a biztos megoldást választani továbbra is. 

Ha alaposan átgondoljuk, ez felvet némi problémát bizonyos biztosítások esetében. Míg a repülési menetrend esetében az adatok központi lekérésével jól működhet a rendszer, egy személyi balesetnél, vagy betöréses lopásnál a szubjektív helyzet elbíráláshoz szükség van az emberi megítélőképességre

 


Kreatív és felhasználóbarát ötletekkel is próbálkoznak, köztük egy magyar példát érdemes kiemelni. Van olyan hazai termék (Helló Bringás app), ami a biciklivel közlekedőknek készült. Baleset és utasbiztosítás is köthető vele, ezek mellett kényelmi funkciókkal is ellátott, és az alapján ad kedvezményt, hogy mennyit teker a felhasználó. Ezzel motiválja az embereket, hogy többet használják a kétkerekűt, illetve segít az interaktív ügyintézésben is. 

Nem teljesen okosbiztosítás, de kell hozzá okoskészülék, hogy alkalmazni tudjuk az applikációt. Ugyanúgy kell kárbejelenteni, azonban a technikai hozzáértés igényét előkészíti a felhasználóknál.

Konklúzió

Csak akkor tudna egy globális okosbiztosítási hálózat hitelesen működni, ha minden okoskészülék össze van kötve a szükséges autoriter hálózattal, hogy valós időben, vagy nagyon alacsony reakcióidővel dolgozzon a rendszer. Az okosbiztosítás tehát globálisan még a jövő zenéje, nem lehet tudni, milyen területeken lehet működőképesen kiépíteni. A legokosabb megoldás a biztositok.hu, ahol mindenre egy helyen lehet biztosítást kötni. 

 

1. forrás 

2. forrás

Frissítés dátuma: 2018.10.17.
További cikkekért keresse fel Blog oldalunkat