Vízkáros autók - óvatosan a használt autókkal

Vízkáros autó felismerése, mi okozza a problémát és mit szól ehhez a biztosító?

Nemcsak az emberek esetén keletkezhetnek problémák, ha napokon - de akár csak órákon keresztül is - állnak a vízben "derékig". Bár nem ritka látvány, hogy egy-egy felhőszakadás után látszólag sértetlenül szelik át az úton keletkezett mini-Balatonokat, kockáztatva minden pillanatban egy teljes motorgenerált, mégis célszerű összeszedni, mik a fontos tudnivalók az autók és a víz harmadik típusú találkozásakor.

Miért ekkora gond egy kis beázás?

A karosszéria üregeinek vízzel való felöntése még a legkisebb bajok közé tartozik, legalább is a modernebb autóknál. Ezeknél ugyanis a lemezek nagyrészt elég jól védettek a korrózió ellen, viszont a régebbi autóknál igen gyakori az üregekben a minimális védelemmel ellátott felület. Ha egyszer oda befészkeli magát a rozsda, akkor előbb-utóbb átrágja magát a lemezen, és a tulajdonos hamarosan a bontók ajánlatai között keresgélhet.

Persze sajnos az, hogy az autó új, még manapság sem igazi garancia a megfelelő korrózióvédelemre. Emiatt szokás kifejezetten erre szakosodott szakembereknél évente-kétévente szakszerű alváz- és üregvédelemmel ellátni az autónkat.

Látványosabb károkat okoz a víz az utastérben, ahol áznak a szövetek, a szőnyegek, teleszívják magukat az ülések szivacsai is. Száradás után rendszerint ronda foltok, és erős bűz emlékeztet a vízikalandra. Néha azonnal elfüstölnek dolgok, gyakran csak hónapokkal később jelentkező meghibásodásokhoz vezet az elektromos alkatrészek elázása. Csatlakozók, stekkerek, generátor, az önindító belseje, az elektronikus vezérlőegységek, a műszeregység, a kapcsolók, a rádió, meg persze a lámpatestek is tönkremehetnek, sőt, rossz esetben az akkumulátornak is meszeltek.

Víz került a karosszériába?

Ha a kocsit az ajtók alsó vonalánál mélyebb vízbe mártjuk, akkor az utastérbe is víz for kerülni - még az ajtótömítések ellenére is a különböző nyílásokon keresztül. A tiszta víz még nem is lenne, gond, viszont pl. az árvizek során a víz nem tiszta, hanem szerves és szervetlen hordalékkal teli, amelyeknek a bűzét talán soha nem lehet megszüntetni.

autó vízkár


Víz jutott a motorba?

A YouTube-on nagyon látványosak azok a videók, ahol a terepjárók patakokon keresztül kelnek át, az autónkkal azonban célszerű a nagyobb pocsolyákat is elkerülni, hiszen a vízrengeteg alatt ki tudja, mi is lehet. Elmondhatjuk, hogy a tengelymagasságig érő vízben szinte biztosan megússza a kocsi az átkelést.

Ha már az ajtótömítésig felér a víz, akkor, bár mi szárazon maradunk odabent, a kormányművet, féltengelycsuklókat megmostuk, ezeket célszerű átnézni, újrazsírozni, amint csak lehet. Ennél magasabb vízben csak muszájból keljünk át - ha teljesen biztosak vagyunk abban, hogy a víz nem éri el a szívócsövet, lassan menjünk és egyenletes tempóban, mivel ha gyorsítunk vagy hintázik az autó, akkor ugyanis hullámok keletkeznek, amelyek már magasabbra csapnak, mint a vízszint.

Mit szól ehhez a biztosító?

Árvíz, áradás esetén egyértelmű a helyzet: a casco a vagyonbiztosítások körébe tartozik és térít minden esetben (néhány kivételtől eltekintve, pl. zavargás, háború), amikor a biztosított vagyontárgyat kár éri. Ha persze szándékosan árterületen parkol valaki árvíz idején és ezt bizonyítani tudják, akkor vélhetően nem fognak fizetni, de alapesetben jár a kártérítés. 

Egyértelműen nagyon lassú a folyamat, de a tapasztalatok szerint behajtható a kártérítés, ha a baleset helyén megáll, mindent dokumentál, rendőrséget hív az ember. Körülményes, mert először be kell jelenteni a kárt a közútkezelőnek, csatolva a rendőrségi határozatot, majd ők ezt továbbítják a biztosítójuknak. Ha viszont nincs cascónk, akár elsodorja a kocsit a víz, akár csak feltölti sárral, kártérítésre nem számíthatunk senkitől sem.

Frissítés dátuma: 2019.06.21.
További cikkekért keresse fel Blog oldalunkat