A gépjármű párhuzamos üzemeltetés azt jelenti, hogy ugyanannak az üzembentartónak több, azonos kategóriájú gépjárműve van, azaz egy adott gépjárművet több különböző jogalany, például cég, magánszemély vagy más szervezet, egyszerre használ, de eltérő célokra, vagy különböző szerepkörben.
Ez a helyzet leggyakrabban a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás (KGFB) kapcsán merül fel, és befolyásolja a biztosítási díjakat.
Példák a gyakorlatban:
A párhuzamos üzemeltetés során fontos, hogy a jogi felelősségek és kötelezettségek (pl. biztosítás, karbantartás, bírságok kezelése) egyértelműen tisztázva legyenek a felek között, mivel a gépjármű forgalmi engedélyében általában az üzemben tartót tüntetik fel, aki a jármű üzemeltetéséért jogilag felel.
Minden párhuzamosan üzemeltetett járműre külön KGFB-t kell kötni.
A biztosítás megkötésekor jelezni kell a biztosítónak a párhuzamos üzemeltetést, mert ez befolyásolja a díjkalkulációt - a központi nyilvántartásból a biztosítók egyébként is látják, ha valaki párhuzamosan üzemeltet járműveket, ezért érdemes transzparensen eljárni.
Bonus-malus besorolás párhuzamos üzemeltetés esetén
A gépjármű bonus-malus besorolásának szempontjából a párhuzamos üzemeltetés érdekes helyzetet teremthet, mivel a bonus-malus rendszer alapvetően az üzemben tartó személyéhez (vagy szervezetéhez) kötődik, nem pedig magához a járműhöz.
A bonus-malus rendszer célja az üzemben tartó kockázati szintjének értékelése a kártörténete alapján. A rendszer célja az üzemben tartó kockázati szintjének értékelése a kártörténete alapján.
Az elért bónusz fokozatot nem lehet egyszerűen átvinni az egyik járműről a másikra. Ha új járművet vásárolunk a meglévő mellé, az új jármű jellemzően A00-ás, alap besorolással indul, függetlenül attól, hogy a másik járművünk már magas bónusz fokozatban van, így például ezért a második járműre kötött biztosítási díj magasabb lehet.
A bonus-malus rendszer főbb vonatkozásai a párhuzamos üzemeltetés kapcsán az alábbiak:
A fentiekből látszik, hogy a párhuzamos üzemeltetés bonyolíthatja a bonus-malus rendszer működését, különösen, ha a tényleges használó nem azonos az üzemben tartóval. A felelősségek egyértelmű tisztázása és a biztosítási szerződések alapos átvizsgálása segít minimalizálni a kockázatokat. A legfontosabb szempontok, amelyekre érdemes odafigyelni:
Mi az a gépjármű párhuzamos üzemeltetés?
Azt jelenti, hogy ugyanannak a személynek (üzembentartónak) egynél több, azonos kategóriájú gépjárműve van a nevén.
Hogyan befolyásolja a bonus-malus rendszer a párhuzamos üzemeltetést?
Általában minden új jármű "nulláról" (A00 kategóriából) indul a bonus-malus rendszerben, még akkor is, ha a meglévő autód már magas bónusz fokozatban van. A bónusz nem vihető át automatikusan másik járműre.
Kell-e külön KGFB-t kötni minden egyes párhuzamosan üzemeltetett járműre?
Igen, minden egyes járműre külön kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (KGFB) kell kötni.
Mikor minősül valaki párhuzamos üzemeltetőnek?
Akkor, ha egyidejűleg két vagy több járműnek ő az üzembentartója, például ha vesz egy új autót, de a régit még nem adta el, vagy több motorkerékpárja van.
Be kell jelenteni a biztosítónak a párhuzamos üzemeltetést?
Igen, mindenképpen jelezni kell a biztosítónak, mivel ez befolyásolja a díjkalkulációt és a biztosítási feltételeket. A biztosítók a központi nyilvántartásból amúgy is látják ezt az információt.