Baleset külföldön? Ezeket érdemes tudnia!

Sokan döntenek úgy, hogy autóval vágnak neki egy külföldi útnak. Balesetek bármikor bekövetkezhetnek, bár ezeket megakadályozni nem tudjuk, jó, ha tisztában vagyunk azzal, mi ilyenkor a teendő.

Hogyan zajlik a kárbejelentés?

A kárbejelentéshez elengedhetetlen a kárbejelentő lap (kék-sárga nyomtatvány) kitöltése, ezért fontos, hogy mindig tartsunk magunknál néhány példányt, ezek tartalma az Európai Unióban minden nyelven azonos. Amennyiben nem rendelkezünk kárbejelentő lappal, akkor ezt az online kárbejelentő applikáción keresztül is megtehetjük. 

Fontos, hogy a kárbejelentő űrlapot a lehető legalaposabban töltsük ki, az alábbiakat azonban minden esetben tartalmazza:

  • Baleset időpontja és helyszíne
  • Személyi sérülések és anyagi károk
  • Tanúk és a járművezetők pontos adatai, elérhetőségei
  • A járművezető biztosítójának pontos adatai
  • A jármű adatai (rendszám, márka, típus)
  • Baleset körülményei

Amennyiben a másik fél volt a vétkes, és ezt el is ismerte, úgy ezt mindenképp erősítse meg írásban a megjegyzés rovatban. 

Ezt követően készítsünk a helyszínről és a gépjárműről minél több fotót, hogy ezzel megkönnyítsük a kárrendezés menetét. 

Akár ön a vétkes, akár nem, a dokumentumok kitöltése előtt soha ne hagyja el a helyszínt, valamint ellenőrizze, hogy nem történte-e személyi sérülés, ha igen, akkor minden esetben hívjon mentőt a sérültekhez, a biztosító értesítése csak ezután következik. 

Mit tegyünk ezután?

Miután megtörtént az adatok felvétele és a kárbejelentés, már elhagyhatjuk a helyszínt, kérdés azonban, hogy a gépjárművünk milyen állapotban van. 

Amennyiben az autón csak kisebb sérülések történtek, és ennek ellenére a gépjármű forgalomképes marad, akkor megszakítás nélkül tovább folytathatjuk a tervezett utunkat. 

Abban az esetben, ha bár csak kisebb sérülés történt, de annak orvoslása nélkül nem tudjuk folytatni az utat (pl.: defekt), akkor sem kell megszakítani az utunkat, a hiba megoldása után tovább mehetünk. Ebben az esetben azonban mindig kérjünk írásos dokumentációt a javításról, és a meghibásodott alkatrészt is kérjük el, hiszen a biztosító társaság elkérheti ezeket. 

Amennyiben az autó súlyos sérüléseket szenvedett, akkor autómentőt kell hívnunk, a következő lehetőségek közül választhatunk:

  • ha a jármű garanciális, akkor a márkaszerviz képviselőjét kell hívnunk,
  • assistance szolgáltatás esetén az illetékes diszpécsert, 
  • ha nincs háttér szolgáltatás, akkor is el kell szállítani a gépjárművet egy olyan helyre, ahol várakozhat. 

Hogyan zajlik a kárrendezés?

A legegyszerűbb dolgunk, akkor van, ha abban a “szerencsés” helyzetben vagyunk, hogy külföldön egy másik magyar rendszámmal ellátott gépjárművel balesetezünk, ilyenkor ugyanis a kárrendezés a hazai menetrend szerint zajlik. 

Az eset valamivel bonyolultabb, ha a másik autó külföldi rendszámmal rendelkezik, azonban ilyenkor is külön kell választanunk az EU-s és nem EU-s rendszámmal rendelkező gépjárműveket. 

Amennyiben EU-s rendszámmal ellátott gépjárművel balesetezünk, akkor a károsult választhat, hogy a károkat a káresemény helye szerinti ország joggyakorlata szerint akarja megtéríttetni, vagy a károkozó autó külföldi biztosítójának magyarországi megbízottjához fordul. 

Ha azonban nem EU-s rendszámmal rendelkezett a másik gépjármű, akkor egy hosszabb procedúrára számíthatunk. Ilyenkor ugyanis fel kell keresnünk a baleset helye szerinti ország Gépjárműbiztosítási Szövetségét, hogy megtudjuk a baleset helye szerinti országban a károkozó autó biztosítójának mely társaság a levelező partnere.

További információkért olvassa el alábbi cikkeinket is:

Frissítés dátuma: 2021.08.17.
További cikkekért keresse fel Blog oldalunkat