Gépjármű adásvételi szerződés

Kötelező elemek, gyakran ismételt kérdések, tudnivalók a gépjármű adásvételi szerződéssel kapcsolatban.

A gépjármű adásvételi szerződés a gépjármű tulajdonjogának átruházására szolgáló írásos megállapodás.

Mind az eladó, mind pedig a vevő jogi és pénzügyi védelmét szolgálja, ezért Magyarországon az ilyen típusú szerződésre szigorú előírások vonatkoznak, és számos kötelező tartalmi elemnek meg kell felelnie. 

Kötelező elemek a gépjármű adásvételi szerződésben

A szerződés érvényességéhez elengedhetetlen, hogy tartalmazza a következő kötelező elemeket:

  • a felek adatai (eladó és vevő): név, lakcím, születési hely és idő, anyja neve, személyi igazolvány és lakcímkártya száma, adóazonosító jel.
  • a gépjármű adatai: gyártmány, típus, alvázszám, motorszám, forgalmi rendszám, első forgalomba helyezés dátuma, szín, üzemanyag típusa, teljesítmény, hengerűrtartalom.
  • kilométeróra állása: a szerződésben kötelezően szerepelnie kell az adásvétel időpontjában fennálló kilométeróra állásnak.
  • a vételár pontos összege: pontosan meg kell határozni, hogy mennyiért került eladásra a gépjármű.
  • fizetési feltételek: például készpénzben történő teljesítés, előleg, részletfizetés stb.
  • tulajdonjog átruházásának időpontja: egyértelműen meg kell határozni, mikortól számít a vevő a jármű tulajdonosának.
  • a jármű átadásának időpontja és helye.

Példányszám – hány szerződésre van szükség?

A gépjármű adásvételi szerződést legalább négy példányban kell elkészíteni:

  • 1 példány az eladónál marad.
  • 1 példány a vevőé.
  • 1 példány az okmányirodához (kormányablakhoz) kerül.
  • 1 példányt a biztosítónak kell megküldeni

Ha a jármű valamilyen formában bank vagy lízingcég által van finanszírozva, akkor előfordulhat, hogy ők is kérnek egy-egy példányt az adásvételi szerződésből. 

Az eladó és a vevő milyen adatait kell megadni?

Mindkét fél részéről az alábbi adatokat szükséges feltüntetni:

  • teljes név
  • lakcím
  • születési hely és idő
  • anyja neve
  • személyi igazolvány száma
  • lakcímkártya száma
  • adóazonosító jel
  • telefonszám (nem kötelező, de a hatékonyabb kommunikáció érdekében ajánlott)

Ezek az adatok elengedhetetlenek a hivatalos ügyintézésben, és az adásvételi szerződés a pontos azonosítást is megkönnyíti, ha mindkét fél rendelkezésére állnak. 

További gyakran ismételt kérdések, tudnivalók

Kötelező-e rögzíteni a kilométeróra állását? - Igen, kötelező. A jelenlegi jogszabályok alapján az adásvételi szerződésnek tartalmaznia kell a kilométeróra aktuális állását. Ez a későbbi vitás helyzetek (pl. rejtett hiba, visszatekert kilométeróra) megelőzését szolgálja, és az okmányirodai ügyintézéshez is szükséges.

Hitel vagy lízing terheli a gépjárművel – mi a teendő? - Amennyiben a gépjármű hitel vagy lízing alatt áll, az eladónak ezt feltétlenül jeleznie kell a vevő felé. A jármű tulajdonjoga ilyenkor gyakran nem az eladóé, hanem a finanszírozó intézményé (bank, lízingcég). Ebben az esetben az alábbiakat kell tenni:

  • írásban kérni kell a finanszírozó hozzájárulását az eladáshoz.
  • a fennálló tartozást a vevő általában átvállalja vagy az eladó előzetesen kiegyenlíti.
  • a lízingcég által kiállított hozzájáruló nyilatkozatot csatolni kell az adásvételi szerződéshez.
  • lízing esetén gyakori, hogy a törzskönyv sincs az eladónál, mivel azt a finanszírozó őrzi.

Csatolandó dokumentumok a gépjármű adásvételi szerződéshez

Az adásvételi szerződés mellé a következő dokumentumokat kell csatolni vagy bemutatni:

  • érvényes forgalmi engedély
  • törzskönyv
  • a felek személyazonosító okmányai
  • érvényes műszaki vizsga igazolása
  • eredetiségvizsgálat (ha kötelező)
  • kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás igazolása (a vevőnek új biztosítást kell kötnie)

Kell-e tanú, esetleg ügyvéd az autó szerződés megkötéséhez?

Nem kötelező sem ügyvéd, sem tanú jelenléte. Az adásvételi szerződés akkor érvényes, ha a felek megfelelően azonosíthatóak, és a szerződést aláírták.

Ennek ellenére tanúk jelenléte ajánlott, különösen nagy értékű járművek esetén, illetve azért, hogy az esetleges későbbi vitás eseteket megelőzzük

Tulajdonjog átruházása a hatóságoknál, adásvételi bemutatása

A gépjármű adásvétel szerződés megkötését követően a gépjármű tulajdonjogát hivatalosan is át kell vezetni a nyilvántartásban. Az eljárást a vevőnek kell kezdeményeznie az alábbi sorrendben:

  • eredetiségvizsgálat elvégzése (ha az eladás nem közeli hozzátartozók között történt, vagy a jármű külföldről érkezett).
  • okmányirodai ügyintézés (kormányablaknál): tulajdonjog átvezetése, új forgalmi engedély kiállítása.
  • biztosítás megkötése: a vevőnek új kötelező felelősségbiztosítást kell kötnie.

Az adásvételtől számítva 15 naptári nap áll a vevő rendelkezésére, hogy a gépjárművet a nevére írassa. Amennyiben ez nem történik meg a meghatározott időn belül, közigazgatási bírságra számíthat, valamint problémák adódhatnak a biztosítási fedezet érvényességével kapcsolatban is. Az eladónak ugyanígy 8 napon belül be kell jelentenie az adásvételt a kormányablaknál, hogy mentesüljön a járművel kapcsolatos további felelősségek alól.

Hol kell bejelenteni a gépjármű adásvételi szerződésének megkötését?

  • okmányiroda / kormányablak: itt történik a hivatalos tulajdonjog-átvezetés.
  • biztosító: a vevőnek új biztosítást kell kötnie, az eladó pedig felmondhatja a meglévőt.
  • finanszírozó intézmény (ha releváns): hitel vagy lízing esetén itt is be kell jelenteni a változást.

A fentiek alapján látható, hogy a gépjármű eladása / megvétele egy komoly papírmunkák seregét igénylő ügylet, amely precíz dokumentációt igényel.

A szerződés kötelező elemeinek betartása, valamint a szükséges dokumentumok csatolása és a határidők pontos követése elengedhetetlen a jogszerű és biztonságos tulajdonosváltáshoz.

Az előírások betartása mindkét fél érdekeit szolgálja; amennyiben mindent szabályszerűen bonyolítanak le, azzal megelőzhetőek a későbbi kellemetlenségek vagy jogviták. 

Frissítés dátuma: 2025.05.20.
További cikkekért keresse fel Blog oldalunkat